Focus: Super Nintendo och Super Mario World 20 år

Idag 4 juni så är det 20 år sedan Super Nintendo Entertainment System och dess flaggskepp Super Mario World lanserades på den svenska spelmarknaden och i och med detta så vill vi lyfta fram både konsolen och spelet. Det gör vi här på bloggen.

Super Nintendo Entertainment System (Super NES, Super Nintendo eller SNES, i Japan Super Famicom) är en spelkonsol tillverkad av Nintendo. Den är uppföljaren till Nintendos tidigare succé NES (i Japan Famicom).

Historia om Super NES

Efter Segas framgång med sin 16-bitars Mega Drive tvingades Nintendo att lansera någonting nytt. Uppgiften att konstruera den nya konsolen fick Masayuki Uemura.

Super Famicon släpptes 21 november 1990 i Japan, konsolen blev en omedelbar succé och Nintendo hade problem med att möta den stora efterfrågan, vissa affärer anordnade lotterier om vilka som skulle få köpa konsolerna. Super Famicom såldes utan medföljande spel medan Super Nintendo som släpptes i USA och delar av Europa 1991 levererades tillsammans med Super Mario World. SNES släpptes i Sverige den 4 juni 1992.

Nintendo of America slutade producera maskinen 1999, ungefär två år efter att spelet Kirby’s Dream Land 3 släpptes den 27 november 1997. I Japan blev den sista speltiteln som släpptes Metal Slader Glory Director’s Cut den 1 december år 2000, och produktionen av Super Famicom-spelmaskinerna upphörde i september 2003. 2005 meddelade Nintendo att SNES-titlar skulle bli nedladdningsbara till Wiis Virtual Console-service. 2007 meddelade Nintendo att man inte längre kommer reparera Famicom- och Super Famicom-maskiner på grund av brist på nödvändiga delar.

Vissa spelkritiker anser att SNES-eran var ”den gyllene speleran”, vilket syftar på de förutsättningar systemet gav till att skapa en viss typ av spel, många klassiska och genomslagskraftiga spel skapades till systemet. Andra anser dock att påståendet om ”den gyllene speleran” endast är nostalgi.

Tekniska specifikationer

Super Nintendos uppbyggnad var ovanlig för denna tid. Den var byggd på kraftfulla kretsar som utförde specifika uppgifter, som ljud och grafikprocessering. Denna uppbyggnad är vanlig i dagens tv-spelshårdvara, men var då helt nytt för spelutvecklarna. Super Nintendos uppbyggnad gjorde att spelen i början var av lägre kvalitet än senare, då utvecklarna använde tekniken fullt ut. Konsolen var till exempel den första som använde akustikeffekter i tv-spelsljud.

  • Processor
    • Processor: Ricoh 5A22 16-bitars processor som arbetar med 3,54 MHz, med 128 kB RAM-minne
  • Ljud
    • Super NES har ett avancerat ljudsystem som kan skapa ljud liknande en wavetable-synt
    • Ljudkontrollerkrets: 8-bitars Sony SPC700 som arbetar med 4,1 MHz, med 64 kB RAM-minne
    • Huvudljudkrets: 8-kanals Sony S-DSP med hårdvarudekomprimering ADPCM
    • Minnets cykeltid: 279 minuter
    • Lågpassfilter för förbättrad kvalitet av lågfrekventa (bas-) toner
    • Kassettstorlek: 2 till 64 MB
    • Ljudminne: 512 kB
    • Ljudkanaler: 8, använder komprimerade wave-samplingar
    • Pulskodsmodulering: 16-bitars ADPCM
  • Video
    • Bildhanteringsenhet: 16-bitars
    • Palettstorlek: 32 768 färger
    • Maximalt antal färger på skärmen: 256
    • Texture- och map-minne: 64 kB
    • Upplösning: från 256×224 pixlar till och med 512×448 pixlar. De flesta spelen använde 256×224 pixlar eftersom huvudprocessorn inte kunde hantera högre upplösningar i maximal hastighet; de högre upplösningarna användes främst till mindre processorkrävande spel och för att visa menyer i spelen, textboxar och högupplösta bilder.
    • Maximalt antal spritear samtidigt på skärmen: 128 (32 per linje)
    • Maximalt antal sprite-pixlar per scanline: 256.
    • Videosignal: Kompositvideo, RF, RGB och S-Video
  • Nätaggregat
    • Transformatorinmatning: 230 V AC, 50 Hz
    • Transformatorutmatning: 9,8 V AC, 1,3 A (12,74 watt)
  • Handkontroll
    • Svarstid: 16 millisekunder
    • Två sjupins handkontrollsportar på framsidan av maskinen.

Originaltillbehör

  • Satellaview
  • Super Game Boy ett tillbehör som gör det möjligt att använda Game Boy-spel på en SNES-konsol.
  • Super Scope, en trådlös ljuspistol med ett utseende likt en bazooka.
  • En SNES-mus skapades för det kreativa spelet Mario Paint.
  • Super Multitap som är en adapter med vilken man kan koppla in fyra stycken handkontroller till en port.

Några utvalda spel som kom till Super NES:

  • Super Mario World
  • The Legend of Zelda: A Link to the Past
  • Donkey Kong Country
  • Donkey Kong Country 2: Diddy´s Kong Quest
  • Donkey Kong Country 3: Dixie Kong´s Double Trouble!
  • Super Mario World 2: Yoshi´s Island
  • Super Mario Kart
  • Super Mario All Stars
  • F-Zero

Super Mario World, i Japan Super Mario World (??????????? Supa Mario Warudo?), är ett TV-spel utvecklat av Nintendo 1991, det första spel som släpptes till Super Nintendo Entertainment System. Spelet är producerat av Shigeru Miyamoto med musik av Koji Kondo. Spelet släpptes även till Game Boy Advance 2002 under namnet Super Mario Advance 2.

Spelet

Super Mario World är ett sidoscrollande plattformsspel precis som föregångarna i Super Mario Bros.-serien. Spelet handlar om Mario och Luigi, som med hjälp av Yoshi ska rädda Prinsessan Toadstool från Kung Bowser och hans Koopalings som kommit tillbaka från sitt nederlag i Super Mario Bros. 3.

I Super Mario World introduceras dinosaurien Yoshi första gången och finns i fyra färger, grön, röd, blå och gul. Det finns även små Yoshi-dinosaurier som spelaren kan mata för att de ska bli fullvuxna.

Världen i Super Mario World

Spelets banor är uppdelade i åtta världar: Yoshi’s Island, Donut Plains, Vanilla Dome, Cookie Mountain, Twin Bridges, Forest of Illusion, Chocolate Island, och Valley of Bowser. Varje värld har sin egen stil, och ett slott i slutet där någon av Bowsers barn är bossar; Bowser själv är boss i Valley of Bowser. Det finns även två specialvärldar, Star World och Special World, som spelaren kan komma till genom att klara vissa banor på alternativa sätt. Klarar man banan ’Funky i Special World och går till Star Road 7 kommer man tillbaka till Yoshi’s House. Men nu är allt förändrat. Årstiden har ändrats från vår till höst och fienderna börjar likna Mario.

Om spelaren låter spelet stå cirka två minuter i Special World ändras musiken till den klassiska musiken från Super Mario Bros.

[nggallery id=13]


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.